Waarom zijn klantbeoordelingen en meningen van klanten zo belangrijk?
Klantenreviews en meningen van klanten zijn betrouwbaarder dan bedrijfsslogans zelf. Klantenreviews zijn de deuropener voor nieuwe klanten. In tijden van het bloeiende internet en de online markt zijn klantbeoordelingen een veilig oriëntatiepunt. Het neutrale woord van een andere klant schept vertrouwen bij de potentiële klant. Op deze manier kunnen bedrijven veel nieuwe klanten binnenhalen en laten zien dat hun producten en diensten een goede naam en hoge kwaliteit hebben. Toch zijn er ondernemers, die de betekenis van klantbeoordelingen nog niet hebben ingezien. De belangstelling voor evaluaties en het bewustzijn voor het belang daarvan neemt echter nog steeds sterk toe.
70 % van de gebruikers vertrouwt op de meningen van klanten
Volgens de laatste en grootste studie van het Nielsen-bedrijf vertrouwt 70% van de respondenten op ratings op het internet bij het winkelen. Alleen de mening van vrienden is nog relevanter (92%). Kranten, nieuwsbrieven en reclame worden veel minder vertrouwd. Deze resultaten weerspiegelen het toenemende belang van klantenbeoordelingen. Op evaluatieportalen, in online shops en zelfs in de Google-zoekbedrijfsevaluaties van klanten zijn steeds vaker evaluaties te vinden. Als deze respectabel zijn, vormen ze een echte oriëntatie bij de aankoop voor potentiële klanten en mogelijke nieuwe klanten.
Serieuze klantbeoordelingen zijn betrouwbaarder dan reclameslogans, omdat ze afkomstig zijn van onafhankelijke personen en niet van de onderneming. Klantenbeoordelingen kunnen daarom door bedrijven worden gebruikt als een slim marketinginstrument.
Vertrouwen scheppen door de mening van klanten te laten gelden
Naarmate het totale netwerk en de toegankelijkheid online groter, flexibeler en dichter wordt, neemt ook de markt van aanbiedingen toe. Het is daarom vaak niet eenvoudig voor geïnteresseerden om hun weg te vinden in de overvloed aan aanbiedingen op het internet en elders en om onderscheid te maken tussen goede en minder goede aanbiedingen. De toename van de mogelijkheden en aanbieders maakt het ook moeilijker om het spoor bij te houden. De meningen van klanten en klantbeoordelingen worden daarom steeds belangrijker, omdat deze de onbevooroordeelde mening van een onafhankelijke partij in het beste geval vertegenwoordigen. De beoordelingen van klanten zijn veel eerlijker en authentieker en dus geloofwaardiger dan slogans uit de reclame.