Waarom VoIP interessant is voor bedrijven
VoIP, oftewel bellen via internet, is steeds meer in trek bij bedrijven. Het is een moderne manier van bellen met veel extra functies die niet mogelijk zijn met traditionele telefoonsystemen. Voor bedrijven die hun klantcontact willen verbeteren en flexibeler willen werken, kan VoIP een goede keuze zijn. Maar wat zijn nu precies de voordelen van VoIP? In dit artikel leggen we het je uit.
Lagere kosten
Een van de belangrijkste redenen om over te stappen op VoIP is het besparen van kosten. Bij traditionele telefonie wordt er gebruik gemaakt van aparte lijnen, maar bij VoIP gebruik je je internetverbinding om te bellen. Dat scheelt in kosten, want providers moeten vaak hogere tarieven rekenen om te compenseren voor de onderhoudskosten van het traditionele telefoonnetwerk bij bijvoorbeeld klant contact diensten.
Bedrijven die regelmatig internationale gesprekken voeren, kunnen nog meer besparen, omdat VoIP vaak lagere tarieven biedt voor bellen naar het buitenland. Daarnaast zijn interne gesprekken tussen medewerkers binnen het bedrijf meestal helemaal gratis. Dit maakt VoIP vaak een voordelige keuze, zeker voor nieuwe, groeiende bedrijven die op de kosten moeten letten.
Flexibel werken
VoIP biedt de mogelijkheid om je vaste zakelijke nummer te koppelen aan je mobiele telefoon. Dat houdt in dat klanten je vaste nummer bellen, maar dat je de oproep kunt aannemen op je mobiele telefoon, waar je ook bent. Ideaal als je veel onderweg bent of regelmatig thuiswerkt. Met een vast nummer op mobiel blijf je professioneel bereikbaar, ook als je niet op kantoor bent. Klanten krijgen het gevoel dat ze je op kantoor spreken, terwijl jij gewoon vanuit huis of onderweg antwoordt.
Verbeterd klantcontact
Naast de eerder genoemde voordelen, biedt VoIP ook veel handige functies. Je kunt bijvoorbeeld makkelijk gesprekken doorschakelen naar je collega of een extern nummer. Ook kun je voicemailberichten naar je e-mail laten doorsturen en zelfs een wachtrij instellen voor wanneer je meerdere inkomende gesprekken tegelijk hebt. Zo kun je efficiënt met je klanten communiceren, ook als het opeens druk wordt.
Makkelijk uitbreiden
VoIP is niet alleen praktisch en voordelig, maar ook goed schaalbaar. Het is makkelijk om extra lijnen en gebruikers toe te voegen, zonder dat je lang hoeft te wachten of nieuwe apparatuur moet kopen. Dit maakt VoIP erg handig voor bedrijven die snel groeien of regelmatig nieuwe medewerkers aannemen. Vaak kun je in het dashboard van je VoIP-provider met een paar klikken een extra lijn toevoegen en een nieuw account aanmaken. Neem je een nieuwe medewerker aan, dan kan die dus binnen no-time aan de slag!