Sander Wijdemans
15 februari 2021 15:10
door Sander Wijdemans
Categorie:
E-commerce

Wat kun je als bedrijf doen voor meer online zichtbaarheid?

Het is niet zomaar wat en kost misschien wel meer tijd dan je vooraf denkt: werken aan je online zichtbaarheid als ondernemer. Het is echt zaak om hier de nodige aandacht aan te besteden, om ervoor te kunnen zorgen dat je echt goed wordt gevonden op het web, door zowel bestaande als nieuwe klanten. We zetten voor je op een rijtje: waar kun je aan denken om dit te verbeteren?

Wat kun je als bedrijf doen voor meer online zichtbaarheid

Juiste domeinnaam kopen

Grote kans dat je als bedrijf een website of webshop hebt, waar informatie op te vinden is of bijvoorbeeld een portfolio of winkel. Niet alleen de invulling van je website telt mee, maar ook de bijbehorende domeinnaam. Die naam is belangrijker dan je wellicht inschat! Zo kun je het best een domeinnaam kopen die goed scoort in zoekmachines zoals Google. Dit betekent dat je domeinnaam SEO-technisch in orde moet zijn. Stel je domeinnaam bijvoorbeeld in op het specifieke product of de specifieke productgroep waar je je op focust. Verder is het bij een website bouwen relevant om de domeinnaam kort en bondig te maken, evenals simpel en goed te begrijpen. Met een lange en ingewikkelde naam kom je namelijk niet ver, dat kun je maar beter voorkomen!

Gebruik van social media

Voor veel bedrijven is de inzet van social media enorm belangrijk. Dit is namelijk een ideale manier om meer bereik te genereren, met name onder een nieuwe doelgroep. Maar ook je huidige klanten kunnen je goed volgen via social media, wat belangrijk is voor de betrokkenheid. Zet in op de kanalen die het best bij jouw doelgroep passen, qua leeftijd bijvoorbeeld. En zorg dat je met een vaste regelmatigheid van je laat horen op de social media kanalen: laat hier het liefst geen enorm lange pauzes tussen zitten. Probeer de insteek voor je social media verder zo persoonlijk mogelijk te houden. Het werkt bijvoorbeeld goed om je bedrijf een gezicht te geven, door je werknemers of klanten voor te stellen. Of deel behind the scenes beelden – die zijn vaak enorm leuk om te zien.

Adverteren voor meer bereik

Naast inzetten op organisch bereik, doe je er goed aan om te adverteren. Dit kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld via social media zoals Facebook en Instagram. Je kunt achter bestaande posts of achter nieuwe posts een advertentie zetten, die ervoor zorgt dat je bereik groeit. Ook hier is het weer enorm belangrijk om in te zetten op de juiste doelgroep die jij wilt bereiken. Adverteren kun je ook doen bij zoekmachines, zoals Google. Zo kom je bijvoorbeeld hoger bovenaan de lijst te staan als iemand een zoekopdracht uitvoert die relevant is voor jouw bedrijf. Dat verhoogt de kans dat jij wordt gevonden: de vergroting van je online zichtbaarheid is op die manier geslaagd!

Reacties