Leesbare en scanbare webteksten schrijven doe je zo!
Webteksten schrijven voor jouw website of webshop doe je anders! Leesbaar en scanbaar is belangrijk. Toen we nog op school zaten, hebben we geleerd netjes en formeel te schrijven. Hieronder een toelichting en uitleg met tips hoe je goede webteksten schrijft.
Wat hebben we geleerd? Starten met een inleiding, de saaie inhoud in de kern te zetten en af te sluiten met een boeiend slot. Als je het mij vraagt een waardeloze opzet voor goede web teksten. Met deze opzet sluit je namelijk af met de inhoud waarom het uiteindelijk draait. Internet gebruikers zijn passief en hebben haast, maak het ze daarom niet onnodig moeilijk.
Schrijven van goede webteksten
Internetgebruikers scannen vaak een pagina voordat ze besluiten iets te gaan lezen. Vergelijk het met het lezen van een krant, alleen als je niks te doen hebt ga je de krant woord voor woord doorlezen. Tegenwoordig heeft iedereen het druk, erg druk, laat daarom de belangrijke informatie opvallen zodat deze tekst niet overgeslagen wordt.
Wanneer je niet onbekend bent met het woord conversie optimalisatie zal het F-vormige leespatroon je ongetwijfeld bekend in de oren klinken. Voor de mensen die in deze term Chinees zien hierbij een kleine uitleg. Bezoekers scannen de pagina in een F-vormig patroon. Jakob Nielsen, usability epert, heeft een eyetracking onderzoek waaruit dit F patroon duidelijk zichtbaar is.
In de onderstaande afbeelding is in de heatmaps te zien hoe de proefpersonen de webpagina bekeken:
Wanneer je bezig bent met het schrijven van web teksten is het goed om met dit gedrag rekening te houden. Aan de hand van deze informatie kan je namelijk grotendeels voorspellen welke teksten de bezoekers het meeste zullen lezen en waar de belangrijkste informatie moet komen te staan.
Andere onderdelen van een pagina die goed bekeken worden zijn:
- Afbeeldingen;
- Opsommingen;
- Alinea koppen;
- Hyperlinks;
- Woorden die afwijken van de pagina layout;
- Buttons en call to action.
Witruimte creëert rust in de pagina
Hoe vaak gebeurt het wel niet dat ik teksten tegen kom die aan één stuk door zijn geschreven, zonder tussenkopjes, zonder alinea’s maar één lange lap tekst. Naast dat de zoekmachines houden van samenvattende heading tags (tussenkopjes) is het ook een stuk prettiger lezen en scannen als de tekst opgedeeld is in verschillende alinea’s.
Maak daarom gebruik van de nodige tussenruimtes om rust in de pagina te creëren. Wil je het echt helemaal goed doen, begin de alinea dan met een samenvattende zin om de interesse te wekken van de lezer.
Ook zodra er een opsommingslijst waarde toevoegt aan de content is het verstandig hier gebruik van te maken. Opsommingen worden over het algemeen goed bekeken en komen rustig over in een webpagina.
Schrijf webteksten voor de bezoeker, niet voor Google
Misschien vreemd om te horen van iemand die dagelijks met search engine marketing bezig is, toch weet ik zeker dat Google en de andere zoekmachines dit zullen beamen. Gebruikservaring moet ten alle tijden centraal staan op het internet. Het is misschien waar dat over-geoptimaliseerde pagina’s goed scoren in Google, maar als de tekst vol met zoektermen staat waardoor de tekst niet meer leesbaar is, is het doel van de pagina volledig gepasseerd.
Je kunt dan misschien wel hoog in Google staan maar wat hebben we aan een bezoeker die na twee zinnen al weer terug gaat naar de search engine ranking page? Hang een duidelijk doel aan de pagina en schrijf hier naartoe. Laat de bezoeker actie ondernemen door de zogenaamde ‘call to action’ op de pagina door middel van een button of catchy slogan.
Dit zijn slechts enkele tips om met goede web teksten een pagina beter leesbaar te maken. Daarom discussieer ik hieronder graag verder. Hoe zorgen jullie dat bezoekers belangrijke informatie niet ‘vergeten’ te lezen? Is iedere pagina al goed leesbaar voor de drukke en gehaaste internetgebruiker?
Laat gerust even een reactie achter zodat we er nog wat dieper op in kunnen gaan.