Sander Wijdemans
18 februari 2021 08:05
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-tips

Weten waar je medewerkers zijn en hoeveel kilometer zij afleggen

Wanneer een bedrijf besluit alle voertuigen waarin medewerkers zich gedurende werktijd verplaatsen uit te rusten met een GPS tracker, kan dit best op wat weerstand stuiten. Want waarom zou ‘de baas’ de hele dag door precies moeten weten waar iemand zich bevindt? Medewerkers kunnen zich bespied voelen, of onder druk gezet om sneller te werken dan ze eigenlijk kunnen. Toch is deze onrust doorgaans niet nodig. De meeste bedrijven hebben namelijk hele andere redenen om met dergelijke systemen aan de slag te gaan.

Een aardigheidje voor je medewerkers

Doe het om de juiste redenen

Er kunnen tal van redenen zijn voor bedrijven om de voertuigen van hun medewerkers te voorzien van een tracker waarmee continue kan worden vastgesteld waar zij zijn. Een heleboel goede redenen, maar ook een paar verkeerde. Een tracker is namelijk geen babysitter. Geen goede manier om een medewerker die niet wordt vertrouwd te bespioneren. Als er problemen met of zorgen over het functioneren van een medewerker zijn, dan is een gesprek de manier om hiermee om te gaan. Uitvinden wat er precies aan de hand is, of de medewerker of het bedrijf hier iets aan kan of moet veranderen. Iemand wantrouwen en om die reden de hele dag willen volgen, is geen goede manier om samen te werken.

Wordt een systeem waarbij medewerkers te volgen vallen ingezet, dan moet dus duidelijk worden gecommuniceerd wat het doel ervan is. Juist om de twijfel die bij medewerkers kan heersen weg te nemen en hen juist ook de voordelen ervan in te laten zien. Leg hen bijvoorbeeld uit dat het ook voor hen grote voordelen kan hebben, omdat de kilometerregistratie die zij bij dienen te houden er een stuk gemakkelijker van wordt. Het systeem kan de rittenregistratie helemaal zelf verzorgen, wat een hoop tijd en ergernis kan besparen.

Zorgen voor meer flexibiliteit

Door steeds te weten waar mobiele medewerkers zich bevinden, kan een bedrijf een stuk flexibeler gaan werken. Is een medewerker eerder klaar dan gepland, dan kan deze bijvoorbeeld een klus overnemen van een medewerker die wat langer bezig is. Ook kan er goed worden geanticipeerd op spoedklussen die tussendoor komen, en krijgt een bedrijf steeds meer inzicht in de gemiddelde tijdsduur van verschillende werkzaamheden. Zo kan de planning steeds meer worden geoptimaliseerd, terwijl er tegelijk een stuk flexibeler kan worden gewerkt.

Een dagelijkse planning opstellen, dat blijft in de meeste gevallen een vereiste. Het aanpassen ervan als de dagelijkse praktijk erom vraagt, dat wordt opeens een stuk gemakkelijker. Prettiger voor het bedrijf zelf, maar zeker ook voor de klanten.

Reacties