Wijzigingen in Google AdWords
Vorig jaar juni vereenvoudigde Google het opzetten en managen van campagnes in Google Adwords. Je kon het campagne type kiezen dat het best bij je past.
Gisteren heeft Google op Inside Adwords dat het in de komende weken gaat beginnen met het aangekondigde migreren van campagnes.
Wat veranderd er in Google Adwords?
Alle campagnes die aangemaakt waren voordat Google Adwords de nieuwe opties vorig jaar juni toevoegde, werden standaard ingesteld op “All features.” Als je tot op heden nog geen gebruik gemaakt hebt van één van de geavanceerde functies die de instelling “All Features” binnen Google Adwords geeft, zal Google al je campagnes van voor juni 2012 automatisch migreren van de instelling “All Features” naar “Standaard”. Je hebt daarna dus minder mogelijkheden met jouw Adwords Campagnes.
Dit heeft helemaal geen invloed op hoe de campagnes nu werken, maar het zal de set van functies die u ziet wanneer u gebruik maakt van AdWords om deze campagnes te beheren sterk vereenvoudigen. Als je daarna het campagne type terug wil veranderen naar “All Features”, dan is de automatisch uitgevoerde migratie gemakkelijk omkeerbaar. Ga gewoon in jouw campagne-instellingen en onder “Type” kan je weer kiezen welk type campagne het beste past bij jouw behoeften.
Voor welke campagnes gelden de wijzigingen in Google Adwords?
Het gaat dus om de campagnes waarin je nog geen gebruik gemaakt hebt van één van de nieuwe mogelijkheden. Het betreft ook alleen campagnes die je hebt ingesteld op “Alleen in het Zoeknetwerk” of de campagnes die je hebt ingesteld op “Zoek- en Display Netwerk”. In Nederland is er nog niets op het officiële Blog van Adwords hierover aangekondigd. Uiteraard houden we je op de hoogte.
Hoe zit het met “EnhancedCampaigns” – geoptimaliseerde campagnes?
Sinds februari kunnen wij in Nederland ook met geoptimaliseerde campagnes of “EnhancedCampaigns” werken. Hiermee heb je verschillende mogelijkheden om meer gericht jouw AD’s te laten zien op verschillende mobiele apparaten. Hoe de aanpassingen en migraties wat geoptimaliseerde campagnes betreft in Nederland uitgerold worden is op het Nederlandse blog van Adwords nog niet bekend gemaakt. We houden je op de hoogte. Ook hier zal automatische upgrade, maar dan naar boven toe gaan plaatsvinden is medegedeeld.
Je wil dit natuurlijk zelf in de hand houden. Dus als je die knop bovenin jouw Adwords omgeving nog niet ingedrukt hebt om te starten, moet je dat snel toch maar eens doen 😉