Zo kies je de juiste betaalmethoden voor jouw webshop
We weten allemaal dat een online winkel runnen een geweldige manier kan zijn om wat extra geld te verdienen. Het leven van een ondernemer geeft veel vrijheid, maar je moet er wel voor ploeteren en bereid zijn lange uren te maken. Maar, als je slaagt in je zakelijke pogingen kan het al die momenten de moeite waard maken! Bij deze financiële rompslomp hoort ook het kiezen van de juiste betaalmogelijkheden – om het je klant zo gemakkelijk mogelijk te maken. Hier zijn enkele van de meest populaire betaalmogelijkheden en wat je erover moet weten.
Populaire betaalopties
Bij online winkelen is gemak het sleutelwoord. Niemand wil tijd besteden aan het opnieuw invoeren van zijn creditcardgegevens telkens wanneer er een aankoop wordt gedaan. Daarom bieden veel webwinkels populaire online betaalmethoden bij de internetkassa, zoals iDEAL, AfterPay en Apple Pay. Met deze opties kunnen klanten binnen een paar klikken betalen, zonder handmatige overboekingen of andere administratie. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook de rompslomp van openstaande facturen. Bovendien kunnen deze betaalmogelijkheden ook helpen de verkoop te verhogen door het afrekenproces gestroomlijnd, snel en efficiënter te maken. Een win-win voor zowel de online winkelier als de bezoeker.
Voor- en nadelen
Er zijn tegenwoordig steeds meer populaire online betaalmogelijkheden, elk met zijn eigen voor- en nadelen. Verreweg de meest populaire optie in Nederland is al jarenlang iDEAL, waarmee je eenvoudig via je eigen mobiel bankieren app of de internetbankieromgeving van je eigen bank kunt betalen. Een nadeel is wel dat deze betaalwijze niet geschikt is voor internationale klanten. Bied je een product of dienst in abonnementsvorm, ofwel subscription service aan? Dan is automatische incasso een gemakkelijke en handige manier om producten of diensten te laten betalen. Wanneer je graag achteraf betalen wilt toevoegen in jouw webshop, dan is AfterPay een goede keuze. Wist je dat het bewezen is dat consumenten meer besteden als er een mogelijkheid is tot achteraf betalen? Bijkomend voordeel is dat je je zo nooit meer zorgen hoeft te maken over het openstaande facturen. Om betaalmethoden te integreren in je webshop werk je samen met een Payment Service Provider (PSP), een provider die winkeliers voorziet van betaalmogelijkheden.
De juiste betaalmethoden kiezen
Hoe kies je de juiste betaalmethoden voor jouw webshop? Het is goed om inzicht te krijgen in jouw klanten door het maken van een customer journey, een bekend begrip in de marketing. Een klantreis is de ervaring die een klant met een merk of product heeft. Het omvat alle raakpunten: van oriëntatie tot aankoop en daarna. Door het traject van de klant te begrijpen, kun je als ondernemer strategieën ontwikkelen om de conversie te verbeteren en langdurige loyaliteit op te bouwen. Als het goed gedaan wordt, kan het klantentraject een krachtig instrument zijn om groei te stimuleren en dus meer aankopen te realiseren.