Melissa Gerards
14 november 2016 09:56
door Melissa Gerards
Categorie:
E-commerce

Zo slaagt de digitalisering van de inkoop – “Digitize or Die”

Afgelopen dinsdag kwamen inkoopmanagers van talrijke Europese bedrijven samen bij de vierde editie van de Mercateo Executive Summit in het Berlijnse ‘Adagio’. Hieronder enkele higlights met tips voor uw digitalisering van de inkoop.

foto_summit_mercateo-2De inkoopmanagers bespraken hoe zij de mogelijkheden van digitalisering binnen de inkoop kunnen benutten en hoe daarbij de variatie in het inkoopproces behouden kan worden.

De nadruk op het belang van digitalisering binnen de inkoop werd gelegd door de Keynote van Eva Wimmers, President Europe Huawei Honor. In haar presentatie benoemde Wimmers belangrijke punten voor een succesvol geautomatiseerd inkoopproces.

Digitize or Die

De vierde Mercateo Executive Summit vond plaats onder een gewaagd motto: “Vorm de toekomst van uw bedrijf, voordat de toekomst uw bedrijf vormt”. Keynote-spreker Eva Wimmers, President Europe Huawei Honor (voormalig CPO Deutsche Telekom), formuleerde het bij de aftrap nóg directer: “Digitize or Die”.

Deze provocerende titel van haar Keynote was bewust gekozen, omdat digitalisering van het inkoopproces volgens Wimmers bedrijven voor grote uitdagingen stelt.

Eva Wimmers, President Europe Huawei Honor tijdens Digitize or Die

Eva Wimmers – President Europe Huawei Honor

“Iemand die alleen maar terug kijkt en erover nadenkt wat hem of haar in het verleden succesvol heeft gemaakt, zal niet alleen de overgang missen, maar er uiteindelijk ook aan onderdoor gaan”, beweerde Wimmers.

Ze is echter niet volledig kritiekloos over digitalisering: “Altijd wanneer er om gezond verstand en creativiteit gevraagd wordt, kun je niet automatiseren. Dit benodigd onze heldere geest, onze ideeën: observeren, luisteren en dan nieuwe, innovatieve oplossingen vinden. Daarom moeten digitalisering en niet-digitalisering binnen de inkoop hand in hand gaan”.

Automatisering van het inkoopproces

“Vooral persoonlijke zakelijke relaties kunnen van digitalisering profiteren”, liet Mercateo directielid Bernd Schönwälder overtuigend in zijn presentatie zien. “De B2B-handel draait om relaties en de toegevoegde waarde voor bedrijven baseert zich voor een groot deel op deze betrekkingen.

Digitale netwerken, die partijen met elkaar in contact brengen, worden een belangrijke aanvulling op de digitale strategie van bedrijven”, verklaarde Schönwälder. De belangrijkste voorwaarde hiervoor is dat deze platforms neutraal blijven ten opzichte van alle partijen.

Mentaliteitsverandering in de inkoop

Podiumdiscussie: Mentaliteitsverandering in inkoop

Podiumdiscussie: Mentaliteitsverandering in inkoop

Tijdens de podium-discussie spraken Eva Wimmers, Ulrich Pieper (CPO RWE/Innogy), Thorsten Woike (CPO SAG) en Mercateo directielid Bernd Schönwälder over het thema “Mentaliteitsverandering in de inkoop”. Zij waren het er over eens dat men hierbij niet buiten de boot mag vallen.

Medewerkers moeten door digitalisering binnen de inkoop ondersteund worden om creatief te zijn en een strategische bijdrage aan het bedrijf te leveren. Alleen op deze manier kunnen ook binnen de inkoop waardevolle bijdragen geleverd worden. Dit kunnen besparingen evenals geoptimaliseerde processen of een flexibelere bedrijfsstructuur zijn.

Vooravond van het 51e BME-Symposium

Net zoals eerdere edities vond de Mercateo Executive Summit plaats aan de vooravond van het 51e BME-Symposium voor Inkoop en Logistiek. Als partner van de BME is Mercateo op het symposium vertegenwoordigd met een presentatie van Bernd Schönwälder.

Het evenement wordt regelmatig bezocht door inkoopmanagers en deskundigen van concerns uit verschillende branches, om te discussiëren over trends in procurement. Voorafgaand aan het Symposium biedt de Mercateo Executive Summit bedrijven de waardevolle gelegenheid om te netwerken en ideeën uit te wisselen over de belangrijkste thema’s van e-procurement.

Over Mercateo

Mercateo combineert als hét online inkoopplatform voor de zakelijke markt in Europa de voordelen van een B2B-marktplaats en een netwerkvormingsplatform. Inkopers, leveranciers, fabrikanten en dienstverleners verbinden over deze infrastructuur hun systemen met elkaar en wikkelen, onafhankelijk van hun voorafgaande digitaliseringsgraad, transacties digitaal met elkaar af. Inkopers en aanbieders maken met Mercateo hun zakelijke processen efficiënter en profiteren tegelijkertijd van een divers aanbod en directe relaties met hun partners.

Inkopers realiseren een individueel en passend aanbod. Aanbieders krijgen toegang tot nieuwe doelgroepen of richten hun focus nog intensiever op bestaande klanten die hoge eisen stellen aan efficiënte inkoopprocessen en service. Naast het netwerkvormingsplatform dat zich neutraal tussen aanbieders en inkopers op de zakelijke markt positioneert, exploiteert Mercateo sinds het jaar 2000 de inmiddels grootste B2B-marktplaats van Europa.

In het jaar 2015 steeg de omzet van Mercateo met 25% naar meer dan 200 miljoen euro. De groep heeft meer dan 400 werknemers in 14 Europese Landen.

Reacties