Rick Zuidbroek
14 maart 2014 09:34
door Rick Zuidbroek
Categorie:
Online marketing

Zoekwoorden onderzoek? Zoekwoorden vinden in 4 stappen hier uitgelegd!

Zoekwoorden onderzoek dient als fundament van je zoekmachine optimalisatie campagne, als je hoger in Google wilt komen. Door een zoekwoorden onderzoek breng je namelijk de zoekwoorden in kaart waar de klant op zoekt. Hoe je dat eenvoudig in 4 stappen doet, lees je hieronder!

Een zoekwoorden onderzoek is ook een goed middel om te kijken of er genoeg vraag is naar een product of dienst op het internet. Kortom, een zoekwoorden onderzoek verteld je of de potentie groot genoeg is om hier tijd, geld en energie in te steken. Dankzij een zoekwoorden onderzoek begrijp je wat de klant wil en hoe je hier het beste op in kunt spelen. Zoals ik al zei, dit stukje research is het belangrijkste gedeelte van je online marketing campagne.

Stappenplan Zoekwoorden Onderzoek

Stap 1 – Pen en papier

Maak uit je hoofd een lijst aan zoekwoorden. Noteer de belangrijkste zoekwoorden, denk hierbij aan merknamen, productnamen en andere zoekwoorden uit de branche die van toepassing zijn op de website. Neem hier goed de tijd voor en ga desnoods met een collega rond de tafel om deze lijst verder uit te breiden.

Zoekwoorden onderzoek: zoeken van zoekwoordenOm een goede basis te hebben zal je – afhankelijk van de grootte van de website – ongeveer 20 zoektermen nodig hebben. Denk ook zoals je doelgroep denkt, probeer de plaats in te nemen van de klant en vanuit zijn probleemstelling zoektermen te formuleren.

Zodra alle zoektermen genoteerd zijn moet er nog een kleine lijst bij gemaakt worden van de zogenaamde ‘sub-zoektermen’. Denk hierbij aan zoekwoorden als: offerte, kopen, bestellen, aanvragen etc. deze termen zullen in de geoptimaliseerde teksten moeten voorkomen. Het grote verkeer zal niet komen via deze termen, toch zal het verkeer wat je hiermee weet te bereiken sneller overgaan tot een aankoop.

Stap 2 – Zoekwoorden onderzoeken

De lijst met zoekwoorden die zijn opgesteld moeten worden onderzocht. Mocht het namelijk zo zijn dat er op een aantal zoekwoorden niet wordt gezocht, dan is het zonde om hier tijd en energie in te investeren. Ook zullen handige tools zoals de Keyword Planner van Google Adwords interessante synoniemen of andere gerelateerde woorden aandragen. Zo ben je in staat precies te zien waar de klanten op zoeken en waar er kansen liggen voor je bedrijf.

Duidelijke uitleg over starten met en gebruik van de Keyword PLanner krijg je in: “Gebruik de nieuwe Adwords ZoekwoordPlanner voor lokaal SEO zoekwoordonderzoek

Stap 3 – Zoekwoorden groeperen

Zoekwoorden onderzoek met de zoekwoord planner van GoogleMaak van de zoekwoorden die uit het onderzoek zijn gekomen kleine groepjes met woorden die met elkaar te maken hebben. Deze groepjes kunnen worden gebruikt als basis van een advertentiegroep of een landingspagina.
Probeer ook bij iedere zoekwoorden groep te bepalen wat de achterliggende gedachte kan zijn van de klant. Deze gedachtegang kan je helpen goede advertentie teksten te schrijven die aansluiten bij de wensen van de klant. Dit verhoogd de CTR en verlaagd de bounce percentages wat resulteert in een hogere kwaliteitsscore.

Stap 4 – Verfijn de zoektermen

Bij het onderzoeken van de zoekwoorden zal je platgegooid worden met relevante zoekwoorden en de synoniemen. Om het rendement van je investering zo hoog mogelijk te houden zal je de zoekwoorden moeten filteren om zo alleen de beste termen over te houden.

Zoekwoorden onderzoek voor optimalisatie of Google Adwords

Er zit een verschil in of je zoekwoorden gaat selecteren voor Google Adwords of voor zoekmachine optimalisatie. Zeker als je kijkt naar zoekwoorden waar weinig verkeer op zit. Zoekwoorden met weinig verkeer maar met hoge relevantie zullen voor Google Adwords zeker interessant zijn maar voor SEO is dat nog maar de vraag.

Met zoekmachine optimalisatie zal je rekening moeten houden met een bepaalde investering qua tijd. Terwijl een zoekwoord bij Adwords een X bedrag vraagt per klik. Maak dus een goede overweging bij het kiezen van de zoekwoorden, hoeveel kost het me en wat gaat het me opleveren?
Wil je weten waar er mogelijkheden liggen in de branche van jou website? Wij voeren graag een gratis zoekwoorden onderzoek voor je uit.

Reacties